۱۳۸۷ دی ۲۱, شنبه

جریان شناسی ومرحله بندی سیرت

بسم الله الرحمن الرحیم .
السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
.
دوستان وعزیزان برای فهم بهترسیرت.میتوان زندگی رسول خدا«ص» رابه دومرحله تقسیم کرد.
1-زندگی مکی 2-زندگی مدنی

زندگی مکی ازبعثت نبی مکرم اسلام «ص» شروع میشود تااول هجرت به مدینه وزندگی مدنی ازاول هجرت شروع می شود تا رحلت جان گداز افتاب عالمتاب رسالت ص .
نبی مکرم اسلام «ص» درمدت 13ساله زندگی مکی مبارزات وتلاشهای خودرا برسه اصل اساسی ومحوری متمرکز نمودند که ما اختصارا به ان سه اصل توجهی گذری میکنیم
1-کاشتن نهال ایمان به خداوروزقیامت یاهمان استقرار هدف بلحاظ نظری وفکری
2-تحکیم اساسی دعوت اسلام بلحاظ ساختاری ویاهمان گسترش ونهادینه کردن دعوت اسلام
3-فردسازی وتربیت افراد براساس تفکروایدئولو ژی اسلامی
اما درزندگی مدنی اساس وبنیاد بسیاری ازفعالیتهافرق می کند
-انجاست که پیامبر«ص» به تشکیل یک نیروی نظامی اقدام می کند وخود شخصا فرمانده ای ان رابرعهده می گیرند
-انجاست که پیامبر «ص» طرح ها وبرنامه های رابرای تشکیل یک حکومت اسلامی به مرحله اجرا می گذارد
وهمچنین انجاست که پیامبر گرامی اسلام« ص» بحیث یک رهبر سیاسی ظاهر می شود ومعاهده هارا امضا میکند
این امردر قران عظیم الشان نیز بوضوح معلوم می شود.یعنی اگربه ایات مکی ومدنی توجه کنیم تفاوتهایی نمایان می گردد.ویکی ازفلسفه های نزول تدریجی قران مجید همین امر است
اما مقصودبنده ازمطرح نمودن این بحث مطلبی دیگراست.وان اینکه مسئولیت ورسالت حرکتها ونهضتهای اسلامی دراین خصوص چیست ناگفته نماند که دراین گذردوگروه به خطا رفتند
1-گروه اول.کسانی که براین باورندکه ما در زندگی مکی قرار داریم ومسئولیت وکاری درقبال برنامه های زندگی مدنی نداریم وباهمین بهانه ازاجرای حکم عظیم جهادوفتال شانه خالی می کنند
وفعالیت در راستای تشکیل یک حکومت اسلامی را کاری بیهوده وعبث می پندارند
2-گروه دوم.کسانی که اسلام راصرفا یک مکتب سیاسی تفسیر می کنند وبر این باورندکه همه عبادات درراستای تقویت بخشیدن به یک حرکت سیاسی هستند
همچنین لازم به ذکر است که هردو تفکر یاد شده درمقابل بعضی جریانهای فکری بوجود امدند
گروه اول بامشاهده شکستهاوناکامیهای پیاپی جنبشهاوحرکتهای جهادی وسیاسی اسلامی .ویا عدم موفقیت ظاهری انها ویاضعفهایی درزمینه معنویت .چنین نتیجه گیری می کنند .که ماباید در
زمینه هایی دیگر فعالیت کنیم ویا می گویند اول ایمان سپس جهاد
گروه دوم.اندیشمندان ودعوتگرانی بودند که درمقابل غرب گرائی وبالخصوص تفکر شوم والحادی سکولاریزم قیام کردندوباصلاح علم وایمان درمقابل این فتنه بزرگ قرن 18-19-20 ایستادند
وپایه های این تفکر پوشالین را متزلزل کردند.ولی عده ای ازاین دعوتگران حدود علمی مسئله رارعایت نکردندوچنان در جنبه های سیاسی اسلام پیش رفتند وافراط کردند که اخرالامر ادعا کردند
اسلام یعنی سیاست.قبلا گفتیم که هردو گروه درفهم صحیح مسئله دچار لغزش وخطا شدند.خداوند همه مان را بلطف بی پایانش ببخشد.
بحث دراین باره ادامه دارد..........والسلام



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر